Álex Márquez úgy véli, a Honda óriási lemaradása elsősorban nem a többi gyártó fejlődésének, hanem annak tudható be, hogy a tavalyinál is gyengébb motorral rendelkeznek. A Gresini pilótája szerint már az ő idejében is lehetett látni bizonyos jeleket, de a negatív élmények ellenére nem örül egykori munkáltatója kálváriájának.
A Honda már tavaly és tavalyelőtt is a konstruktőri tabella utolsó helyén végzett, ám úgy tűnik, hogy idén még nagyobb lemaradásban vannak a többiekhez képest. Az első öt forduló során mindössze 17 pontot gyűjtöttek, ami a 2022-es 44, illetve a 2023-as 73 egységnél is sokkal rosszabb, ráadásul előbbi idényben még sprintfutamok sem voltak.
Mir a testi épségét félti a Hondánál, Marini már idén menekülőre foghatja
Hogy ennek mi az oka, azt többféleképpen is lehet magyarázni. Sokan alighanem Marc Márquez távozását említenék meg az elsők között, de a nyolcszoros világbajnok a tavalyi év ezen időszakában három hétvégét is kihagyott, és a másik kettőn is csak szombaton szerzett pontot. Emellett ott van Álex Rins váratlan austini győzelme, amely jelentősen torzítja a képet, de még ezeket levonva is több mint kétszer annyi pont marad. Persze az szintén logikusnak tűnik, hogy a többiek nagyobbat léptek előre a Hondánál, ami persze nyilvánvalóan igaz is, ám egykori versenyzőjük, Álex Márquez szerint nem abban az értelemben, ahogyan azt a legtöbben elsőre gondolnák.
„Néha sikerült felmutatnunk valamit – nyilatkozta a Relevónak a spanyol pilóta a 2020 és 2022 közötti időszakáról. – Tavaly már voltak olyan szituációk, amikor az ember azt mondta, hogy »hűha, ezek rosszak«. Idén viszont szerintem még rosszabb a helyzet. Nem hiszem, hogy a többi gyártó sokat javult volna, ki merem jelenteni, hogy ők lettek kicsit rosszabbak. A Honda rosszabb irányba ment a motorral, és talán vissza kell fordulniuk, vagy nem tudom, mit kell tenniük.”
Az ifjabbik Márquez szavait alátámasztják a Honda jelenlegi pilótáinak közelmúltbeli nyilatkozatai. A legnagyobb kontraszt talán az Amerikai Nagydíjon volt, hiszen a tavalyi diadal után idén csak szenvedtek, Joan Mir pedig elmondta, hogy elvesztették a korábbi erősségüket. A jerezi teszt óta pedig Johann Zarco többször is hangsúlyozta, hogy éles irányváltásra van szükség.
Zarco: Meg kell változnia a motor DNS-ének, hogy újra kapjunk levegőt
Ami Márquezt illeti, a 28 esztendős motoros három évet töltött a Hondánál előbb a gyári istálló, majd két idényen át az LCR színeiben. Miután a Gresinihez igazolt, elárulta, hogy a japán gyártónál nem volt megfelelő a kommunikáció, az ő meglátásait pedig alig vették figyelembe. Mindezek ellenére azonban nem kárörvendő egykori munkaadójával szemben, ugyanakkor nem lepte meg, hogy idáig jutottak.
„Annak ellenére, hogy elmentem, vagy az én időmben előforduló történések ellenére soha nem fogok örülni annak, ha ilyesmi történik – fogalmazott. – Még kevésbé egy olyan gyártónál, mint a Honda, miután a Moto3-ban világbajnokságot nyertem velük, majd lehetőséget adtak nekem a MotoGP-ben. Soha nem leszek boldog egy ilyen helyzet miatt. Az elmúlt években azonban láthattuk, hogy mi fog történni, a belső mozgolódások és a szervezés miatt.”