Pontosan 75 évvel ezelőtt került sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság első versenyére. Ezen a Man-szigeti TT keretein belül a 350 köbcentis kategória mezőnye csapott össze. A viadalt Freddie Frith nyerte, aki később a géposztály első vb-trófeáját is hazavihette.
Pontosan 75 évvel ezelőtt került sor a gyorsaságimotoros-világbajnokság első versenyére. Ezen a Man-szigeti TT keretein belül a 350 köbcentis kategória mezőnye csapott össze. A viadalt Freddie Frith nyerte, aki később a géposztály első vb-trófeáját is hazavihette.
Retro festésekkel ünnepli a gyorsaságimotoros-vb 75 éves történelmét a MotoGP
Az 1930-as években az Európa-bajnokság volt a legmagasabban jegyzett sorozat a gyorsaságimotorversenyzés világában. A FIM (Nemzetközi Motorsport Szövetség) a második világháború után elhatározta, hogy változtat ezen. 1949-ben tehát megszervezték az első világbajnoki szezont, megelőzve ezzel a Forma–1-et, amely csak egy évvel később indult el.
Az első idény hat fordulóból állt – ezek között ott volt az asseni, amely azóta is a naptár részét képezi –, és öt kategóriában nevezhettek be rá a pilóták. Ezek közül az 125-öst, a 250-est, az 500-as és a 600-as oldalkocsist megelőzve a 350 köbcentis géposztály mezőnye lett az első, amely megmérethette magát egy világbajnoki futamon. A szezon a már akkor is aránylag hosszú történelemre visszatekintő Man-szigeti TT keretein belül kezdődött el.
Pontosan 75 éve, 1949, június 13-án „szép, de borongós” időben vágott neki a túlnyomórészt britekből álló mezőny a hét körös, de mégis 425 kilométeres versenynek (ez négyszerese egy mostani átlagos MotoGP-futamnak). Ezt a távot végül valamivel több mint 3 óra alatt teljesítették a legjobbak, ami körülbelül 134 km/h-s átlagsebességet jelent. Egyébként a 350-es kategóriában akkor kizárólag brit motorokat használtak, az AJS, a Norton és Velocette is több géppel képviseltette magát a híres-hírhedt utcai pályán.
A viadalt a világháborúban bombázókat vezető Leslie Graham kezdte a legjobban. Előzetesen pont Graham számított a legnagyobb esélyesnek, és úgy tűnt, hogy igazolni is fogja a várakozásokat, hiszen az első körben közel húsz másodperces előnyt épített ki magának kéthengeres AJS márkájú gépével. Végül azonban a második kört már nem tudta befejezni, mivel a motorjának meghibásodott a kuplungja, így fel kellett adnia a küzdelmet. A brit versenyzőt az vigasztalhatta, hogy a szezon végén ő lett a királykategória első bajnoka. Ráadásul máig ő az a motoros, akinek a legidősebben, 37 évesen sikerült megszereznie a trófeát.
De vissza a versenyhez: Graham kiesése után márkatársa, Bill Doran került az élre. Azonban az ő motorja sem bírta ki a leintésig, a Snaefell emelkedőjének utolsó mászásakor, a céltól 20 kilométerre megadta magát a váltója. Az AJS gépei egyéként is a megbízhatatlanságukról voltak híresek, mivel a céget „egy csapat zsugori” ember irányította.
Így a hajrára fordulva Freddie Frith vette át a vezetést, és ő végül már be is tudta húzni a versenyt. A Velocette gyári pilótája 32 másodperccel csapattársa, Ernie Lyons előtt ért be az első helyen. A világháborúban a brit katonákat motorozásra oktató Frith az év többi viadalán sem talált legyőzőre, így veretlenül, a szezonzáró előtti fordulóban megszerezte az első 350 köbcentis világbajnoki címet.
Freddie Frith Velocette won the Junior TT 350cc 1949 pic.twitter.com/3ie6vPC1Ot
— Gordon Mettam (@GordonMercedes9) April 10, 2023
Az 1949-es Man-szigeti TT-n csak három kategóriának rendeztek versenyt. A 350-es mellett a „másik” kettő az 500-as és a 250-es volt, amelyek futamaira június 17-én kerül sor. Előbbit Harold Daniell egy Nortonnal, utóbbit Manliff Barrington egy Moto Guzzival nyerte.