Marc Márquez szerint a „tökéletes motorok” helyett a nézőkről kellene szólnia a MotoGP-nek

Marc Márquez, Jack Miller és Maverick Viñales is megszólalt a 2027-re tervezett szabálymódosításokról. Mindhárman támogatják azokat, de más-más okból.

Minden valószínűség szerint 2027-ben jelentősen meg fog változni a MotoGP szabálykönyve. A motorblokkok méretének 1000-ről 850-re történő csökkentéséről a hírek szerint lényegében már meg is egyeztek a csapatok és Dorna képviselői. Az aerodinamikát és a pilótákat segítő eszközöket illetően még folynak a tárgyalások, de feltehetően ezeknek a szerepe is kisebb lesz. Viszont egyesek szerint nem ebbe az irányba kellene elmozdulnia a sorozatnak, mivel szerintük a motorversenyzés királykategóriájaként mindig szem előtt kell tartania a technikai fejlődést is. Marc Márqueznek azonban más erről a véleménye.

Közel a megállapodás, szinte biztosan csökken az erőforrások térfogata a MotoGP-ben

„Attól függ, hogy mit akarsz, miről szóljon a MotoGP: a műsorról és a nézőkről vagy a »tökéletes motorokról«. Én inkább a műsort választanám – jelentette ki Márquez. – Ha kivennék az aerodinamika egy részét, ha kivennék a különböző eszközöket, az összes ilyen cuccot, akkor szerintem jobb lenne az előadás. Ugyanis most sokkal nehezebb előzni, mint korábban.”

„Számomra a »tökéletes motor« a még több aerodinamikát jelenti, mivel úgy a köridők még jobbak lehetnének. De az emberek, akik otthonról, a TV-ben néznek bennünket, nem veszik észre, ha egy másodperccel gyorsabbak vagy lassabbak vagyunk. Szóval én ebbe az irányba indulnék el: kevesebb aerodinamika, minden legyen inkább manuális, és így jobb lesz a műsor.”

Jack Miller más szempontokat emelt ki a várható változásokkal kapcsolatban. „A világ legjobb motorjaival versenyzünk, mindegy, hogy 850 vagy 1200 köbcentisek, mi elvezetjük őket. – kezdte az ausztrál pilóta. – De jelenleg nagyon gyorsak vagyunk! Még az én kövér fenekemmel együtt is képes volt 360 km/h-val menni a motor Katarban!”

„Egy folyamatosan fennálló probléma, hogy a pályák egyre kisebbek és kisebbek lesznek a sebesség növekedése miatt. A 360 nem ideális, de hát ez a motorversenyzés csúcsa. Voltak már 800 köbcentis motorblokkok is korábban, de aztán visszatértek az 1000-es motorblokkokhoz. De egy ilyen változás az mindig jó, mivel lehetővé teszi bizonyos gyártóknak, hogy tiszta lappal induljanak… Én pedig tudok néhányat, amely most örülne az újrakezdés lehetőségének.”

Miért nem lesz unalmasabb a MotoGP az erőforrások méretének csökkentése miatt?

Maverick Viñales szerint a biztonságot valóban növelhetik a változások, de ettől még nem garantált, hogy a pilóták is jobban fogják magukat érezni. „Nem vagyok technikus, és a múltban még sohasem vezettem 850 köbcentis motort, ráadásul 2027 még nagyon messze van – szabadkozott Viñales. – De ha mégis kellene valamit mondanom, hát nem tudom, lehet, hogy így is fognak még valahogy plusz erőt találni.”

„De persze, ha kiveszel valamennyit az aerodinamikából, akkor nem tudsz ugyanannyi erőt átvinni a kanyarokon, szóval valószínűleg nem tudod elérni ugyanazt a csúcssebességet – tette hozzá. – Szóval, ha ennek a biztonság növelése a célja, akkor jó lehet az irány, mivel a motorok maximális sebessége valóban csökkenni fog. Azt viszont nem tudom, hogy a [versenyzőknek] szórakoztatóbb lesz-e, mivel az ilyesmi mindig csak egy másfajta kihívás.”

Problémát jelenthet a csapatoknak, ha a szabályváltozások túl lassúvá teszik a MotoGP-t

A gyári Honda csapatfőnöke először értékelte a csalódást keltő szezonkezdésüket