Megszületett a döntés, ilyen engedményeket kap a Honda és a Yamaha a MotoGP-ben

A MotoGP bejelentette, hogy megszületett a megállapodás a koncessziós jogokról. Ennek értelmében a gyártókat négy különböző kategóriába sorolják be, és az alapján kapnak több vagy kevesebb engedményt. A következő idény első felében a Ducatira vonatkoznak majd a legszigorúbb szabályok, míg a legnagyobb mozgástere a japán gyártóknak lesz, de a nyári szünet után ez változhat, függően az addig megszerzett pontoktól.

Hónapok óta húzódik a MotoGP-ben, hogy a gyengén teljesítő gyártók, jelen esetben leginkább a Yamaha és a Honda milyen engedményeket kapjanak. A MotoGP kereskedelmi jogait birtokló Dorna mindenképpen szerette volna, ha a két japán gyártó lehetőséget kap a felzárkózásra, a KTM és az Aprilia viszont azt is el akarta érni, hogy a Ducatit jobban hátráltassák. Ebben a tekintetben végül mindenki elégedett lehet.

A Valenciai Nagydíj előtt megszületett a végleges megállapodás, amely a privát tesztnapok, az azon résztvevő versenyzők, a szabadkártyás lehetőségek, a motorblokkok, az erőforrás-specifikációk, az aerodinamikai fejlesztések, valamint a tesztelésre felhasználható gumik tekintetében tesz engedményeket egyes gyártóknak.

Elfogadhatják a jövő évi koncessziókat a MotoGP-ben, kiderült, hogy eddig ki akadályozta a megállapodást

Hogy kinek milyen lehetőségei lesznek, azt egy meglehetősen objektív mérőszám dönti el: a konstruktőri tabella, pontosabban az, hogy a megszerezhető pontoknak hány százalékát szerezték meg az adott időszakban. Ez alapján A-tól D-ig négyféle kategóriába sorolják a gyártókat, és mindegyik csoport esetében meghatározták, hogy milyen szabályok vonatkoznak az idei besorolt gyártóra vagy gyártókra, így a gyengén teljesítők esélyt kapnak, hogy idővel felzárkózhassanak. Amennyiben valaki pont a határon van, az a magasabb kategóriába kerül.

Azonban van még egy csavar a történetben, ugyanis nem egy, hanem két időszakot vizsgálnak. Az egyik nyilvánvalóan a naptári év, a másik pedig az adott év nyári teszttilalmának az elején kezdődik, és a következő év nyári teszttilalmának az elején ér véget. Vagyis a besorolásokat félévente felülvizsgálják, és elképzelhető, hogy a jövő évi nyári szünet után valamelyik gyártó már másik kategóriába kerül, mint ahol most van.

A kategóriák és az azokra vonatkozó szabályok

Kategória

Összes megszerezhető pont százaléka

Tesztelésre felhasználható gumiszettek

Versenyzők, akik részt vehetnek a privát teszten

A

>=85%

170

Csak a tesztpilóta

B

60-85%

190

Csak a tesztpilóta

C

35-60%

220

Csak a tesztpilóta

D

<35%

260

Bárki

A versenynaptárban lévő pályákon zajló privát tesztek

Szabadkártyák

Motorblokkok

Motorblokk-fejlesztés

Aerodinamikai fejlesztések

3

0

7 vagy 8

Befagyasztva

1

3

3

7 vagy 8

Befagyasztva

1

3

6*

7 vagy 8

Befagyasztva

1

Bármelyik

6*

9 vagy 10

Befagyasztva

2**

*A nyári teszttilalom előtt és után is legfeljebb három szabadkártya megengedett.

**Az előző verziót nem lehet használni.

Amennyiben egy gyártó a nyári szünetben vált kategóriát, akkor az alábbi előírásokat kell figyelembe venni:

A felhasználható gumik száma azonnal növekszik vagy csökken, kivéve abban az esetben, ha a gyártó már többet használt fel, mint amennyit az új kategóriájában használhatna.

Privát tesztelés engedélyezése vagy tiltása az állandó versenyzőknek.

Tesztelés bármelyik nagydíjversenyzésre használt pályán, vagy három, a gyártók által kijelölt pályán a szezon hátralévő részében.

A szabadkártyás lehetőségek számának növelése vagy csökkentése. Ez magában foglalja a már jóváhagyott szabadkártyák törlését a nyári teszttilalom utáni időszakra.

Az aerodinamikai fejlesztések számának növelése vagy csökkentése, kivéve abban az esetben, ha a gyártó már több lehetőséggel élt, mint amennyivel az új kategóriájában élhetne.

Ha egy gyártó a C-ből a D kategóriába kerül, több motorblokkot használhat fel, és egy újabb aerodinamikai fejlesztést is hozhat, amennyiben az előző verziót már nem használja.

Ha egy gyártó a D-ből a C kategóriába kerül, a következő szezonban felhasználható motorblokkok száma csökken, a motorspecifikáció fejlesztését pedig befagyasztják, kivéve abban az esetben, ha a szezon végén visszakerül a D besorolásba.

Az idei konstruktőri világbajnokság végeredménye alapján ki lehet számolni, hogy a Ducati az A kategóriába kerül, miután a megszerezhető 740-ből 700-at begyűjtött, így a bolognai gyártóra vonatkoznak majd a legszigorúbb szabályok. A B-ben jelenleg senki nincs, míg a C-ben a 373 pontos KTM és a 326 egységgel rendelkező Aprilia található. A 196 egységig jutó Yamaha és a 185 pontot gyűjtő Honda pedig egyaránt a D kategóriában kezdi a 2024-es szezont.

Húgától kapta becenevét a MotoGP-t újra meghódító Bagnaia, aki a legnagyobbaktól próbál tanulni